Studenckie Koło Naukowe Technologii Informatycznych i Multimedialnych ma kilkunastoletnią historię swojej działalności na Politechnice Lubelskiej.
Studenckie Koło Naukowe Technologii Informatycznych i Multimedialnych TeamWEB zostało zarejestrowane dnia 3 kwietnia 2009 roku pod nazwą Koło Naukowe Projektantów Nowoczesnych Aplikacji Internetowych „GRUPA RIA”. Siedzibą Koła była Katedra Podstaw Techniki na Wydziale Podstaw Techniki. Członkami założycielami byli studenci Wydziału Podstaw Technik - Tomasz Wiśniewski, Piotr Śpiewak, Jarosław Kutyna, Tomasz Staniak i Piotr Więcaszek. Koło prężnie działało pod kierunkiem pierwszego opiekuna koła prof. dra hab. Artura Popko.
Nazwa Koła "GRUPA RIA" nawiązywała do typu aplikacji internetowych (ang. Rich Internet Application) oferujących bogaty i dynamiczny interfejs, które były przedmiotem zainteresowania członków. Studenckie Koło Naukowe Projektantów Nowoczesnych Aplikacji Internetowych „GRUPA RIA” zrzeszało studentów Politechniki Lubelskiej dla pogłębiania wiedzy w zakresie: tworzenia aplikacji internetowych, oprogramowania wspomagającego ich tworzenie, technologii związanych z RIA (Rich Internet Application) i z urządzeniami mobilnymi oraz nowych nurtów w Internecie.
W 2016 roku opiekunem Koła została mgr inż. Barbara Buraczyńska. Po kilkunastu miesiącach, z inicjatywy członków, Studenckie Koło Naukowe Projektantów Nowoczesnych Aplikacji Internetowych "GRUPA RIA" zostało przekształcone w Studenckie Koło Naukowe Technologii Informatycznych i Multimedialnych TeamWEB. Wraz ze zmianą nazwy dokonano rozszerzenia obszaru działalności Koła oraz stworzono nowe logo, które wskazuje na wzrost zainteresowania multimediami będącymi obowiązkowymi elementami nowoczesnych aplikacji internetowych.
Członkowie Koła pogłębiali wiedzę w zakresie szeroko rozumianych projektowania i tworzenia nowoczesnych stron internetowych, programowania front- i backendowego, tworzenia i obróbki multimediów oraz rozwijania umiejętności miękkich. Ważnym aspektem działalności Koła było wspieranie studentów w podnoszeniu ich atrakcyjności na rynku pracy, w tym oferowanie aktywności przynoszących punkty w programach stypendialnych.
Członkowie Studenckiego Koła Naukowego Technologii Informatycznych i Multimedialnych TeamWEB byli lauretami wielu programów stypendialnych. Jesteśmy dumni z osiągnięć naszych członków:
|
Z roku na rok Koło rozwijało się zwiększając liczbę podejmowanych aktywności i projektów, w których brali udział członkowie. W latach 2018-2021 największym zainteresowaniem studentów cieszyły się programy użytkowe. W tym czasie członkowie Koła zrealizowali wiele warsztatów dla młodzieży szkolnej z obsługi programu graficznego GIMP, w tym tworzenia prostych animacji.
W roku akademickim 2019/2020 została opracowana koncepcja nowego logo Koła, które nawiązuje do pająką (program Pajączek jest najstarszym polskim edytorem HTML) i używane jest w wybranych materiałach promocyjnych Koła. Autorem grafiki jest Aleksandra Kwasowiec. W tym czasie powstał nasz pierwszy roll-up prezentujący ofertę Koła Naukowego Technologii Informatycznych i Multimedialnych TeamWEB.
Wybuch pandemii Covid-19 i związany z nim lockdown nie zatrzymały działalności Koła, ale zmienił jej formy i dominujący sposób kontaktu członków. Spotkania członków odbywały się zdalnie z wykorzystaniem MS Teams. Przez Internet były też prowadzone warsztaty dla młodzieży, a ich tematyka musiała być dostosowana do możliwości technicznych i umiejętności odbiorców. Część pandemicznych doświadczeń jest wykorzystywana z powodzeniem do dzisiaj. :)
W 2021 roku zainteresowania członków Koła skupiły się na programowaniu mikrokontrolerów Arduino będących elementem bardziej złożonych układów (IoT). W tym czasie powstały pierwsze projekty systemów składających się z płytki Arduino połączonej z takimi podzespołami (elementami) jak diody, różne czujniki, przyciski, buzzery, wyświetlacze, silniki czy serwomechanizmy. Przykładem jest prosty system do monitorowania warunków uprawy roślin doniczkowych "Urban jungle", który stworzyli Kamil Kapłon i Katarzyna Korulczyk.
Dalszy rozwój zainteresowania Internetem rzeczy (IoT) i programowaniem wśród członków Koła był możliwy dzięki zaangażowaniu Michała Staniszewskiego, który poprowadził cykl warsztatów dla studentów Politechniki Lubelskiej z tematyki Arduino. Równocześnie był on liderem zespołu budującego układ do monitorowania i utrzymywania optymalnych warunków uprawy roślin doniczkowych "Inteligentny ogród".
Ważnym momentem w działalności Koła było aplikowanie o finansowanie zewnętrzne. W konsekwencji uzyskaliśmy grant na realizację projektu "TeamWEB rozwija kompetencje miękkie"* w ramach programu MEiN pod nazwą "Studenckie koła naukow tworzą innowacje". W ramach udziału w projekcie członkowie Koła uczestniczyli w cyklu warsztatów językowych, których celem było rozwinięcie umiejętności pisana artykułów naukowych, wystąpień publicznych i prowadzeniach działań promocyjnych w Internecie w języku angielskim. Ponadto na jego potrzeby członkowie Koła stworzyli system zarządzający warunkami uprawy roślin doniczkowych oraz aplikację internetową do zarządzania nim o wspólnej nazwie "Inteligentny ogród". Efektem naszego udziału w projekcie były artykuły naukowe, wystąpienia na konferencjach, publikacje naukowe i publikacje internetowe.
* Projekt "TeamWEB rozwija kompetencje miękkie" był realizowany od 6 maja 2022 roku do 5 maja 2023 roku i był dofinansowany przez Ministra Edukacji i Nauki ze środków z budżetu państwa w ramach programu „Studenckie koła naukowe tworzą innowacje”.
W roku akademickim 2022/2023 zwiększyła się aktywność członków Koła w Internecie - powstała oficjalna strona Koła pod adresem https://TeamWEB.pollub.pl oraz zostały utworzone profile Koła w mediach społecznościowych. Fotorelacje z naszej działalności można oglądać na Facebook, Instagramie i LinkedIn dzięki zaangażowaniu Ewy Organisty, która regularnie wykonuje dokumentację fotograficzną wszystkich wydarzeń, w których biorą udział członkowie Koła.
Dnia 1 września 2023 roku, w związku z przekształceniem Wydziału Podstaw Techniki w Wydział Matematyki i Informatyki Technicznej, siedzibą Koła została Katedra Informatyki Technicznej. W konsekwencji w ramach działalności członkowie Koła aktywnie włączają się w promowanie Wydziału i Politechniki Lubelskiej w ramach takich wydarzeń jak Dzień Otwarty na Politechnice Lubelskiej, MITkołajki czy wMITksuj się w technologie.
W roku akademickim 2023/2024 członkowie Koła stworzyli aplikację webową "Quiz o Politechnice Lubelskiej", która jest wykorzystywany podczas prezentowania działalności Koła. Na potrzeby warsztatów skierowanych do dzieci, członkowie Koła opracowali grę karcianą "Inżynier Kwiatek".
Członkowie Koła Naukowego Technologii Informatycznych i Multimedialnych TeamWEB chętnie działają na rzecz promocji Politechniki Lubelskiej, wspierają Urząd Miasta Lublin w realizacji takich projektów jak Lubelska Wyżyna IT czy Lublin Przedsiębiorczy i Kreatywny, współpracują z firmami informatycznymi Transition Technologies-Software Sp. z o. o. oraz chętnie biorą udział w konferencjach i sympozjach.
W ciągu 15 lat swojego istnienia Studenckie Koło Naukowe Technologii Informatycznych i Multimedialnych TeamWEB zmieniało się przez elastyczne dostosowywanie się do oczekiwań studentów i panujących warunków...
...niezmienne pozostały zaangażowanie, aktywność i odpowiedzialność jego członków w realizowaniu postawionych celów.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 "PL2022 - Zintegrowany Program Rozwoju Politechniki Lubelskiej" POWR.03.05.00-00-Z036/17